Menü

A biztos alapok

Sokszor gondoljuk azt, hogy az egészséges életmódhoz illetve a fitt formánkhoz, csinos külsőnkhöz megannyi drága dolog (élelmiszer, étrend-kiegészítő, kozmetikumok, szép ruhák...stb.) szükséges, - s ebben van is persze némi igazság -, azonban a legfontosabb feltételei a testi és lelki egészségnek, valójában, nem kerülnek semmibe.

Néhány fontos alapelvet vegyünk most szemügyre, melyek betartásával hamarosan saját bőrünkön is észre fogjuk venni a változást. (Átvitt értelemben írtam, de akár szó szerint is vehető.)

“Táplálékod legyen gyógyszered, s a gyógyszered a táplálékod"- említem Hippokratész gondolatait a blogomon, s valóban ez a legfontosabb gondolatom elsőre: a táplálkozásunk. Első alappillér. Pontosan tudod, mit értek alatta, az egészséges életmód alapja a megfelelő táplálkozás, legyen az akármelyik diéta, amit éppen követsz. Mindig figyelj oda, - amikor választhatsz -, hogy mit teszel a tányérodra és mit töltesz a poharadba. Az is fontos, hogy legyél mértékletes, ne koplalj és ne is dőzsölj.

Második pillér a testedzés. Mielőtt már most legyint a kedves olvasók egy része és kattint máshová, igenis fogadd el, hogy a napi másfél órás séta, vagy egy kis torna otthon, bicaj esténként, vagy hétvégi kocogás belefér a napodba. A hetedbe. Az életedbe. Ha a mozgásszegény életmódot választod, s mellé még a diétát sem tartod, egy sor betegséggel számolhatsz.

Víz. Még több víz és még egy kis víz. Keveset iszunk. Egy felnőtt embernek naponta kb. 1,5-2 liter vizet kellene meginnia. Ehhez képest az átlagember fél liter folyadékot se iszik. Ezért fáj a fejed, lesz alacsony a vérnyomásod és lesz veseköved. Egyél levest, igyál vizet, teázz, vagy készíts limonádét friss citrommal, reggel kezdj turmixokkal. De a bevitt folyadékodat mindenképp növeld mostantól.

Napfény. Régóta tudom, hogy napelemmel működöm, de miért is annyira fontos ez? Korunk technikai vívmányai kényelmessé tesznek bennünket, ülünk a szobában a tévé előtt, az irodában a laptop előtt, nyomkodjuk a számítógépet, pötyögtetjük az okostelefont, kapcsolgatjuk otthon a csatornákat. Kint meg süt a nap. De hiába, ha nem megyünk ki. Pedig a napsütés jótékony hatásait ki kellene használnunk. Természetesen hangsúlyozni kell azt is, hogy figyelni kell az erős UV sugárzásokra, napkrémekkel, napszemüveggel, mértékletes napozással, de töltődjünk fel minden nap D-vitaminnal. Menjünk ki most!

Mértéktartás. A legtöbb probléma a mértéktelen életvitelből adódik. Ez nemcsak étrendre igaz, hanem alkohol- és kávéfogyasztásra, dohányzásra, gyógyszerekre. (Gondolom még a diétás mogyorókrémemre is...)

Levegő. Talán keveset gondolunk arra, hogy milyen nagy szükségünk van a friss levegőre. A napfény fontosságánál említettem már a szabadban tartózkodás jelentőségét, így egy sétával a mozgást, a levegőt és a napfényt is letudhatjuk. Hármat egy csapásra! S állítólag még a stresszt is csökkenti. Ez már négy.

Pihenés. Kell. Mert mindig rohanunk valahová. Korán kelünk. Dolgozunk. Másodállást vállalunk, háztartást vezetünk, gyereket nevelünk. Túl vagyunk terhelve. Sokat autózunk. Sokat idegeskedünk. Kapkodunk. Állva eszünk. A mobiltelefonnal a kezünkben reggelizünk. A számítógép előtt ebédelünk. Gyereket kergetve vacsorázunk. Nem alszunk eleget. Mindig, de tényleg szinte mindig, a pihenésen spórolunk. Pedig ettől csak fáradtabbak leszünk, és még nehezebben megy a szekér. Ha a pihenés jelentőségét nem tudja valaki magától, akkor ebből a cikkből sem fogja megismerni, ha képtelen valaki megtisztelni a saját testét a pihenéssel, az én szavaimra sem fogja megtenni. Kérdés, hogy hová vezet, ha valaki folyton két végén égeti a gyertyát.

Nyolc alappillérről beszéltem, s ez eddig csak hét, mert egy nagyon fontosat a végére hagytam. A lelki dolgaink. Kezdhettem volna ezzel is. A lelki békénk talán mindennél fontosabb. Hogy mit értek a lelki nyugalom alatt? Harmóniát. Szabadságot. Családot. Békét. Boldogságot. Sikert, amiért megdolgozunk, és amiért hálásak vagyunk. Sikert a munkában, sikert a magánéletben. Mentességet a negatív dolgoktól és félelmektől. Pozitív gondolkodást. Keresd meg azokat az embereket, könyveket, zenéket, tevékenységet, ami ehhez elvezet.

Kutyapanziók

Minden állattartóval előfordulhat, hogy el kell utaznia és nem tudja magával vinni házi kedvencét, rokonai, barátai pedig nem tudják vállalni az állat gondozását, ilyenkor jelent megoldást a kutyapanzió.

Sportesemény-etikett. Mit illik, mit nem

Léteznek illemszabályok a sportban? Igen! A futás, kerékpár, úszás, mint sportok és sok ehhez kapcsolódó futó-kerékpáros és triatlonversenyek tömegeket vonzanak és mozgatnak meg, éppen ezért fel kell hívni a figyelmet arra, hogy itt is vannak bizonyos illemszabályok.

Ezért jó a délutáni szieszta

Azt eddig is tudtuk, hogy a délutáni alvás, szieszta: kifejezetten jót tehet az egészségnek, de ezt most már a tudomány is alátámasztja. szakemberek szerint elég hetente egy-két alkalommal szunyókálni délután, hogy csökkentsük a szívroham és a stroke rizikóját.

Unatkozik a gyerek

"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.

Napi 10 ezer lépés!

Hallottuk már párszor, igaz? Ez a szám az ajánlás arra, hogy mennyit kell megtenni naponta a hosszabb, egészséges életért. Vajon sok vagy reális? Egyáltalán hol és hogyan tudunk ennyit gyalogolni, sétálni?