Menü

Halfogyasztás régen és ma

Karácsonykor hagyományosan a vacsoraasztalon helyet kap a hal is. Fogyasztása nagyon egészséges, mégis nagyon keveset eszünk belőle. Klasszikus halászlé, rántott hal, vagy inkább lazac kapormártásban, tonhalsaláta előételként, rozmaringos pangasius, tejszínes halragu - tulajdonképpen bármilyen halétel része lehet a karácsonyi menünek a család igényei szerint. Ha ilyen széles a lehetőségek tárháza, miért nem eszünk év közben is?

Egy átlagos magyar 3,7 kg halat fogyaszt évente, ami a teljes húsfogyasztásának kb. egy-tizenhatod része. A világátlag évi 20 kg, de még a szintén tenger nélküli és hasonló kulturális meghatározókkal rendelkező Csehországban is 10,4 kg az éves átlag. Ennek a kevés halnak a kétharmadát karácsonykor esszük. Inkább ne is gondoljunk bele, mekkora lenne ez a szám, ha a karácsonyi halevés nem tartozna hagyományaink közé!

Sokan érvelnek azzal, hogy a magyar hagyományosan nem halevő nemzet. Lehet, hogy sosem voltunk olyan halevők, mint a norvégok vagy a svédek, de a XV. századból Galeotto Marzio olasz utazó fennmaradt feljegyzéseiben a magyaroknál gazdag halfogyasztásról ír. További írásos emlék a halfogyasztásunkról Kőszeghy Pál írása 1695-ből, aki Bercsényi Miklós és Csáky Krisztina menyegzőjéről szóló történeti énekében 42 különböző hal felszolgálását írja le. Czifray István Magyar Nemzeti Szakácskönyvének 188-as kiadásában mintegy 110 féle halétel szerepelt. Hagyományosan nem halevő nemzetnek tehát egyáltalán nem vagyunk nevezhetőek! A halfogyasztás a XIX. század második felében indult csökkenésnek, amikor az elkezdődő folyószabályozások, lecsapolások nem tettek jót a halállománynak, és így közvetve a halfogyasztásnak sem. Majd egy évszázaddal később a trianoni szerződéssel elveszített Adriai-tengerrel a tengeri halak, makréla fogyasztása is visszaesett.

Sajnos a szocializmusban nem propagálták a halfogyasztást, sőt osztályidegen, úri huncutságkén kezelték, inkább a nagy tömegben termelhető, jól eltartható és szállítható élelmiszerekre helyezték a hangsúlyt, hogy „ne legyen éhes száj az országban”. A nyolcvanas években a pontyhalászlén, rántott pontyon kívül nem sok hal szerepelt az étlapokon. Szerencsére mára már a hazai vendéglők is rájöttek, hogy van élet a rántott halon, sült hekken, halászlén és harcsapaprikáson túl is. Sőt úgy tűnik, hogy a magyar halfogyasztási történelem új fejezetéhez értünk, mert bár még mindig alacsony az éves halfogyasztásunk, a korábbi évekhez képest növekedett. Különösen figyelemre méltó ez a növekedés a tengeri halak esetében. 2009. óta több tengeri halat fogyasztunk, mint édesvízit. Az édesvízi halfogyasztás 70%-ban a pontyból származik, a hazai kínálat legnagyobb részét ez a halfajta adja. Míg a tengeri halak iránt viszonylag stabil kereslet mutatkozik, addig a ponty fogyasztása erős szezonalitást mutat. Kiemelkedő időszak a húsvét és elsősorban a karácsony, hiszen a tradicionális karácsonyi vacsorának része a halászlé.

Nemcsak otthon készül ilyenkor halétel, de több étterem, kifőzde készít elvitelre is nagy mennyiségben. Az egyre népszerűbb szállodai karácsonyozásokon is a hagyományoknak megfelelően pontyhalászlé készül. Ha pedig az egész ország halászlé illatba burkolózik, akkor értelemszerűen megnő az igény, s vele párhuzamosan a kínálat is, így a termelési, fogyasztási mutatók a decemberi időszakban nagy kiugrást mutatnak az édesvízi halaknál. Az utóbbi években még így is csak a haleladások 50%-át adják az édesvízi halak. A tradicionális halászlé, rántott pontypatkó helyett többen karácsonykor is már inkább lazacot, tilápiát, tőkehalat vagy az olcsóbb pangasiust választják a vacsora halas fogásához.

Elsősorban az egészségtudatos fogyasztók igyekeznek kerülni, a zsírosabb magyaros fogásokat, így a lazac kapormártásban már éppúgy megjelenik a karácsonyi menükben, mint a halászlé. Ez is egy jó megoldás, de sokaknál azért még a hagyományos magyar ételek megtartása talán inkább a járható út. Kicsit reformosabban elkészítve még a töltött káposzta is lehet diétás. Gondoljunk csak bele: szárnyas hússal, fehér rizs helyett barna rizzsel, vagy quinoával, zabtörettel készítve mit kapunk - sovány hús, jó szénhidrát, zöldség. Pont, amit az egészséges táplálkozásban ajánlani szoktunk! Nem túl sok zsiradékkal készítve belefér az egészséges táplálkozásba. A halászlé pedig végképp semmi nagyon egészségtelent nem tartalmaz, ha mérsékelt mennyiségű zsírral készítjük. Igaz, hogy nincs olyan omega-3 zsírsav tartalma, minta tengeri halaknak, de mindig figyelnünk kell az egyéni különbségekre. Bármennyire is egészséges a japán vagy a mediterrán konyha, Magyarországon a helyi alapanyagok felhasználásával érdemes az egészségünket (is) szolgáló ételeket fogyasztanunk. Bárhogy is döntünk, olyat együnk, ami jólesik. Talán ha ráeszmélünk, hogy tulajdonképpen szeretjük a halat, az év más szakaszában is többet eszünk majd. A halhús fehérjében gazdag, zsírtartalma azonban csupán 1-7/100 g, ráadásul telítetlen zsírsavakban gazdag zsírokról (pl. omega-3-ról) beszélünk esetükben. A halakban található omega-3 zsírsavak bevitele testi-lelki egészségünk szempontjából is fontos, ezért figyeljünk oda a heti minimum kétszeri halfogyasztásra!

Jó időszak ez arra, hogy halas recepteket nézegessünk. Meg fogjuk látni, hogy több olyan is van, amit el tudnánk képzelni a családi asztalon. Válaszunk ki hármat és az egyiket készítsük el karácsonyra, a másik kerttő pedig legyen a jövő hét két halas fogása. Ha a család a halászlevet preferálja, készüljön nagyobb adag és adagonként fagyasszuk le, így sokáig lesz még kész halas fogásunk is. A halhús nagyon gyorsan elkészül, így nem csak egészségtudatosaknak, de időhiányban szenvedőknek is jó szívvel ajánlható. Alakbarát, egészséges, gyorsan elkészül, mi más kéne még? Biztos vagyok benne, hogy a sok recept között akad olyan, ami még egy halat kevésbé kedvelőnek is ízleni fog!

Vigyázzunk az E-számokkal!

Mennyire ismerjük az élelmiszer adalékok listáját? Megnézzük az összetevőket, amikor vásárolunk?

A tiszta juharszirup jótékony hatásai

A juharszirupot az amerikai indiánok csak’’édesvíznek’’ nevezték. Manapság már leginkább a mézhez hasonlítjuk. Édes íze ne tévesszen meg senkit, ugyanis egészséges és nem terheli meg annyira a szervezetet sem. Az emberi szervezetre számtalan jótékony hatást képes kifejteni!

A krumpli különleges „unokatestvére”: az édesburgonya

Köretnek, főételnek, de még rágcsálnivalóknak is tökéletes a manapság nagy népszerűségnek örvendő édesburgonya.

Edzés utáni regeneráló ételek

Sokszor téma mi legyen egy megfelelő menü ebédre, vagy milyen egy diétás vacsora, mit esznek sokan tápláló reggeliként, azonban nagyon lényeges megtervezni, hogy mit eszünk sportolás, edzés után.

Füge áldásos hatásai

A füge nagyon gazdag béta-karotinban, A-,C-,E-, és K-vitaminban, kalciumban és más ásványi anyagokban. Összegyűjtöttünk 14 érvet, hogy miért lenne érdemes beépítened az étrendedbe.