Menü

Tudatos súlytartás az ünnepek alatt

Karácsonyi időszak, mértéktelen evés és ivás, majd nem tetsző szám a mérlegen, szűk nadrágok, fogadalom, fogyókúra és tele edzőtermek... Röviden így lehetne jellemezni az év végi és újévi életmód-menetrendet. Muszáj ennek így lennie? Mi lenne, ha időben gondolkodnánk már az ünnepek előtt, és tudatosan készülve elkerülnénk ezt az őrületet?

Most, november végén éppen tökéletes az időpont arra, hogy okosan felkészüljünk, és idén ne legyünk részesei a kollektív adventi elhízásnak. Íme néhány tipp és ötlet, amit megfogadva tarthatod a súlyodat az év leginkább súlyveszélyeztető időszakában!

1. Mindjárt kezdődik az Advent - ilyenkor a lelkes anyukák és apukák akár minden nap édességekkel, nassolnivalókkal kényeztetik a gyerekeket és más családtagjaikat az adventi naptár segítségével. Kétségtelen, hogy nagyon kedves ötlet majdnem egy hónapon át valami kis apróságot adni és kapni, de kötelező ennek hízlaló dolognak lennie? Idén csokik és cukrok helyett készüljünk apró aranyos tárgyakkal! Lehetnek ezek díszek, írószerek, vagy zokni, a lehetőségek tárháza végtelen, és ha megnézzük az édességek árát, hamar kiderül, hogy ilyen összegből valami maradandót is vásárolhatunk.

2. Ugyanez igaz a Mikulás-ajándékokra is. A boltokban döbbenetes mennyiségű egészségtelen csokitélapó fogy, holott ezeket nagyon kevesen szeretik, valójában még a gyerekek közül is. Számoljuk ki, hogy mennyiért vennék édességeket a "Miki-csomagba", és ilyen értéken keressünk inkább valamilyen kézzelfoghatót! A gyerekeknek kisebb játékot, bögrét, a nagyobbaknak sálat, pénztárcát vagy más hasonló dolgot, aminek örülhetnek.

3. Tervezzük meg időben a karácsonyi menüt, és alakítsuk át egészségesre! Ez nem is annyira bonyolult feladat, a legtöbb családi kedvencünkről nem kell lemondanunk, elég, ha egészségesebb hozzávalókból készítjük el. Manapság már akár mézeskalácsot vagy más süteményeket is készíthetünk jobb alapanyagokból. Annak pedig lehet, hogy a család is örülni fog, ha a karácsonyi vacsora mellé valamilyen finom salátát is felszolgálunk.

4. A legtöbb karácsonyi pluszkalória és pluszkiló forrása nem más, mint az ELVÁRÁSOK. A szülők elvárják, hogy egy bizonyos recept alapján készüljön az ebéd? A nagyi elvárja, hogy ne csak egy szelet bejglit együnk, hanem legalább egy rudat? Biztos, hogy éppen a szeretet ünnepén ez kell legyen a családi béke és öröm kulcsa...? Érvényesítsük a saját érdekeinket, és szóljunk nekik előre, hogy idén másképpen lesz! Ha előre felkészülnek, akkor nem fogja őket akkora csalódás érni, amennyiben nem pusztítunk el két doboz süteményt a vendégségben. Éljünk az asszertív kommunikáció eszközeivel, és kedvesen, szeretetteljesen közöljük az érveinket!

5. Az emberek többségének fejében összemosódik a két ünnep közötti időszak, és ilyenkor is a mértéktelen evési üzemmódban marad a kapcsolójuk. Vajon miért? Tényleg ettől érezzük jobban magunkat? Bátran szóljunk rá magunkra, hogy ehetünk "normálisan" is. Nem veszi el senki :) S nem leszünk ettől kevesebbek, maximum súlyban, ami a legtöbbek számára egyáltalán nem baj. Ha kell, írjuk be a naptárba a figyelmeztető, de pozitív mondatot: Ma is csak normális mennyiségű ételt fogyasztok!

6. Nyilvánvalóan a másik kritikus pont a szilveszter. Legyen szó bálokról, házibulikról vagy fizetett rendezvényekről, általában roskadozik az asztal a sok-sok ennivalótól. Természetesen ínycsiklandozó a kínálat, de itt is emlékeztessük magunkat: nem valószínű, hogy a boldogságunk kulcsát jelenti, ha mindegyik ételt megkóstoljuk, és jól megtömjük a bendőnket. Próbáljuk emlékeztetni magunkat, hogy normális mennyiségű étel elegendő ilyenkor is! Ha ezen múlik, inkább ne drága vacsorára fizessünk be, hanem szervezzünk valamilyen aktív programot. S még mielőtt azzal általnánk magunkat, hogy a tánccal minden kalóriát elégetünk, számoljunk ennek utána! Óránként jó esetben 200 kcal-t tudunk elégetni a táncolással, de ugyanennyit pillanatok alatt meg lehet enni...

7. Nagyon fontos, hogy figyeljünk oda a folyadékkal bevitt kalóriafogyasztásra! Az alkoholos italokban, gyümölcslevekben, cukros üdítőkben döbbenetesen sok a kalória, így már akkor is sokat teszünk önmagunkért, ha ezek helyett vizet vagy cukormentes teát választunk. Az ünnepek további kedvelt italai a tejszínhabos kávé, valamint forrócsoki, de azzal azért érdemes tisztában lenni, hogy ezek kalóriatartalma felérhet egy kiadós ebédével is.

8. A legtöbben pont a karácsonyi időszakban nem sportolnak, nem mozognak semmit. Vajon miért? Hiszen sokaknak ilyenkor több ideje is lenne rá. A pihenés pedig telhet aktívan is! Akik rendszeresen mozognak, ilyenkor se hagyják abba az edzést, a többiek pedig próbáljanak testmozgató programpontokat beiktatni. Tartalmas lehet a fallabdázás vagy a szobabiciklizés is, a lényeg, hogy ne csak a fotelben lustuljunk.

Ínycsiklandozó avokádós receptek

Az avokádó telítetlen zsírsavakban gazdag, A-, B-, C- és E-vitamint is tartalmaz, valamint a gyümölcsben kálium, foszfor, vas, nátrium, illetve kalcium és magnézium is megtalálható.

Lehet tudatosan álmodni?

Még igen rövidek a nappalok, viszonylag koraiak napnyugták és hamarabb beindíthatják a hormonokat. Az állatok és a növények is téli álmukat alusszák és mi emberek is többet pihenünk. Ilyenkor pedig megvan az esély arra, hogy többet álmodjunk. Van, hogy több cselekményre is emlékszünk. Ezek legtöbbször úgy tűnnek, mintha teljesen véletlenül történnének. Viszont általában, több áll a dolgok mögött, mint az elfogyasztott vacsoránk.

Hogyan mossunk sportruházatot?

Aki hetente többször sportol, bizony tudja, milyen tetemes mennyiségű sportruházatot lehet felhalmozni pár nap alatt, azonban nem mindegy mit és hogyan mosunk ezek közül.

A pizzáról

A pizza sok ember kedvenc étele. Röviden, ha le akarjuk írni akkor úgy lehetne meghatározni, hogy kelt tésztából készült, korong alakú lapra helyezett tészta, melyet vagy paradicsomos vagy tejfölös szósszal kennek meg majd erre különféle feltétek kerülnek, és legtöbbször sajtot reszelnek rá. Majd kemencében megsütik.

Ezért írj naplót!

A naplóírás pozitív hatásai.