Menü

Hamarosan ismét érkezik az iskola és vele a koránkelés

Az új tanév gyorsan közeledik, így esetleg több családi intézkedést is közösen meg kell beszélni. Ki viszi a gyerekeket az iskolába, ki hozza őket haza, ki lesz velük otthon délután, ki készít nekik reggelit olyan korán vagy ki főzi az ebédet?

Az alábbiakban azonban néhány javaslatot olvashatnak arra vonatkozóan, hogyan lehet a gyerekek hétköznapjaiba beépíteni a normális alvási szokásokat.

1. Érdemes vezetni egy füzetben vagy naptárban, mikor fekszik le és kel a gyermek. Lehet ez valamiféle napló is, amit velük együtt vezetünk. Írjuk fel azt is, hány órát aludtak, hányszor és milyen hosszú időre ébredtek fel éjszaka.

2. Vezessük a naplót a hét minden napján. A hétvégi éjszakák adatai azért előnyösek, mert megmutatják, hány óra alvás lenne szükséges hétköznaponként ahhoz, hogy a gyermekek kipihenten ébredjenek. Ha a hétvégi alvás sokkal hosszabb, akkor a gyermek valószínűleg nem alszik eleget a hétköznapokban.

3. Az ágyban töltött időtartam nem elhanyagolható. Ha a gyermeknek reggel fél 7-kor kell kelnie, és fél 12-kor fekszik, akkor hét órát alszik. Ha fél 11-kor, akkor nyolcat, és ha fél 10-kor, akkor kilencet. A legtöbb gyermeknek és tinédzsernek azonban nem elég a napi 7 óra alvás, és a hosszantartó alváshiány az érettséget is befolyásolja, illetve érzelmi, valamint viselkedésbeli zavarokhoz vagy azok koordinálásának zavarához vezethet.

4. Ha a gyermek ébresztőóra vagy ébresztés nélkül magától ébred, teljesen biztosak lehetünk benne, hogy elegendő alváshoz jut.

5. Húzzuk fel a redőnyt, vagy húzzuk el a függönyt, hogy természetes fény áramoljon a szobába, és a gyermek erre ébredhessen. A legjobb, ha fél órával az ébredési idő előtt be tudunk osonni a szobájába, és meg tudjuk ezt tenni.

6. A koffeines ételeket és italokat kerüljük el déli 12 óra után.

7. Győződjünk meg róla, hogy a szobát rendesen tudjuk szellőztetni, és a hőmérséklet is megfelelő.

8. A lefekvési idő környékén igyekezzünk minimalizálni a háztartási zajokat.

9. Csökkentsük le a családi konfliktusok számát (ezt egyébként a saját érdekünkben is megtehetjük, nemcsak a gyerekekért). A legtöbb konfliktus általában várhat másnapig, hogy megbeszéljük, és megoldást találjunk rá.

10. Ha a gyermeknek van mobiltelefonja, éjszaka töltsük, lehetőleg a szobáján kívül. Az éjszakán át tartó üzenetváltások már nem ritkák ebben a generációban, ez viszont azt hozza magával, hogy másnap nehéz lesz nekik lépést tartani.

11. Csökkentsük a képernyő előtt töltött időt esténként. A szervezet melatonint termel, hogy el tudjunk aludni. Azonban, ha sokáig nézzük a tv, a számítógép vagy akár az okos telefonunk képernyőjét, az késleltetheti az úgynevezett „alváshormon” előállítását.

12. Vessünk egy pillantást a heti időbeosztásra. Az iskolán kívüli esti vagy kora reggeli elfoglaltságok, például sport, zenekar, kórus, gyakran megakadályozzák a gyereket abban, hogy eleget aludjon. Ne nyugodjunk csak úgy bele a dolgokba, kérjünk segítséget, alternatív lehetőségeket az edzőtől, a kórusvezetőtől és így tovább.

Forrás: https://www.psychologytoday.com/

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.

A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.