Tanulj online saját időbeosztásod szerint!
Az információáramlás sebességének köszönhetően ma már számos lehetőségünk van a tanulásra. Az internet terjedésével és a felhasználási kör kiszélesedésével a ma embere már teljes kurzusokat is elvégezhet online.
Ebben a cikkben az online kurzusokon szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani. Rászántam magam, így lehetőségem volt egy időben két teljesen különböző témájú és felépítésű kurzuson is részt venni: Finding Hidden Messages in DNA (Bioinformatics I) (1-es kurzus), illetve Learning How To Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects (2-es kurzus).
Számos különbség fedezhető fel a két kurzus között mind felépítésükben, mind szervezettségükben. Az 1-es kurzust két útvonalon lehetett teljesíteni. Az egyik a biológus, a másik a hacker útvonal. Ennek az a lényege, hogy a kurzust elvégezhessék olyan emberek is, akik nem értenek a biológiához, de értenek a programozáshoz, illetve olyanok is, akiknél ez éppen fordítva van, viszont szeretnének egy cseppet belelesni a programozás világába. Ezzel népszerűsítik is a kurzust, illetve kiszélesítik a hallgatóság körét, akik számára teljesíthető a kurzus. Alapvető különbség a két kurzus között a felület különbsége. Az 1-es kurzuson a fő tanulási és megértési felületet egy interaktív szöveg biztosítja, és a videók csak egy külön, a lap oldalrészén elhelyezett fülön találhatóak meg. Az interaktív teszt rövid, magyarázó szövegeket, példákat tartalmaz, melyek közül néhányat a videókban is elmagyaráznak. Meg kell jegyezni, hogy az összes, a videóban elhangzó bevezető, példa, magyarázat megtalálható az interaktív szövegben is. Továbbá találhatóak benne úgynevezett „STOP and THINK” motívumok, amikor az addig elolvasott anyag kapcsán vetnek fel egy gondolkodtató feladatot, így elmélkedésre késztetnek minket. Nem valószínű, hogy a probléma első felvetésekor megoldást is találunk, ezért érdemes tovább olvasni, ugyanis mindig elhintenek hozzá még egy-egy információmorzsát, s pár új egység elsajátítása után ismét felteszik ugyanazt a kérdést. Így már jóval nagyobb esélyünk van az elején még nehéznek tűnő probléma megoldására.
A 2-es kurzus esetében a videóké a főszerep. Ezek a videók sokszor úgy vannak felszerelve, mintha egy mesében lennénk. A példákat rendszerint képzeletbeli vagy mesebeli figurákhoz hasonlítják, ezen keresztül magyarázzák el az anyagot. A videók háttere nem tanterem jellegű, hanem színes, zöld vagy narancssárga, ez előtt beszél az oktató. Az említett figurák meg is jelennek a képernyőn. Gyakran a főbb szempontok nagy, színes betűkkel fel vannak skiccelve a videó hátterére, ami elősegíti a memorizálást.
Az 1-es kurzus esetében szükséges a videókon és az interaktív teszten felül más forrásból – például az általuk ajánlott, e-book formájában is megvásárolható könyvből – is készülni a kurzus teljes megértéséhez. A tesztek a könyv elolvasása nélkül is teljesíthetőek, de a későbbiek folyamán jól jöhet a plusz tudás és egy naponta forgatható könyv is. Az 1-es kurzus esetében tehát jóval kevesebb videó található, melyek 6-15 percesek, míg a 2-es kurzusnál a videók teljesen lefedik a tananyagot (habár itt is van olvasásra ajánlott könyv), és a videók száma is jóval több, általában heti 10-12. Hosszuk 2 és 15 perc között mozog.
Ezen felül találhatóak opcionális videó interjúk minden hét végén, melyekben szakmailag neves emberekkel beszélget el az egyik oktató az adott heti téma egy-egy szegmenséről. Számomra ezek a videók motivációgyűjtésre kiválóak voltak. Nagyon jó volt belelátni más emberek mindennapi munkájába, életébe, lelki világába, hozzáállásába. Szerencsésnek mondható az az oktató, aki ilyen jellegű kurzust tarthat, hiszen a személyes tapasztalat megosztásával még online felületen keresztül is úgy érezzük, kicsit megismerjük a másikat, közvetlenebb kapcsolatot tudunk vele létesíteni. Ez bemutatja, hogy egy online felületen keresztül is lehet az érzelmekre hatni.
Az 1-es kurzus esetében a száraz tananyagra fókuszál az oktató, nyilván a téma jellegéből adódóan történik ez, míg a 2-es kurzus esetében számos, a személyes életből vett szomorúan kezdődő, de pozitívan végződő vagy éppen motiváló élményt, tapasztalatot, történetet osztanak meg.
A tesztek
A tesztek kinézete, milyensége is más. Az 1-es kurzus esetében heti egy tesztet kell kitölteni a biológus útvonal teljesítése esetén, melyekre két hetes határidőt szabnak, ezen felül kérvényezhető az úgynevezett Hard Deadline, mely további pár nap halasztást jelent, de ekkor a teszt maximum már csak 80%-os lehet. A tesztek átlagosan 5 kérdésből állnak, melyek között találhatóak egyszerű választásos kérdések és kitöltős feladatok is. A hacker útvonalnál az interaktív teszt oktató szövegei között találhatóak úgynevezett „Code Challenge”-ek, melyeket teljesíteni kell azoknak, akik ezt az útvonalat követik. Ezen feladatok programozása Pythonban történik. A 2-es kurzus esetében minden videó végén feltesznek egy vagy két apró kérdést a videóra vonatkozóan, illetve gyakran rákérdeznek saját tapasztalatainkra, gondolatainkra is. A heti téma általában két kisebb altémára van felosztva. Minden altéma megtárgyalása után következik egy 4-6 kérdéses teszt. A végén rendszerint van egy összefoglaló videó, amikor az oktató 2-3 percben emlékeztet a fontosabb pontokra – szerintem ez nagyon hasznos – és ezután következik a heti teszt, amely 11-16 kérdésből áll. A kurzus végén van egy, az egész kurzus anyagát magába foglaló végső teszt, ez 25 kérdést tartalmaz. Az összes tesztet az adott héten, vasárnap estig kell kitölteni. A tesztek egyszerű és többszörös választásos kérdéseket tartalmaznak.
Előnyök
Sokkal motiválóbb és számomra igazabb olyan oktatóktól tanulni, akik maguk is motiváltak és nem kényszerből tartják meg az adott előadást. A kisugárzásuk is más, ami nagyon sokat számít a befogadási fázisban. Nem hiába olyan gyakori a jelenség, hogy a diák/hallgató azért szereti a tantárgyat, mert a tanár/előadó stílusa, előadásmódja jó. Tehát motivál. Széppé teszi az eredetileg közömbös, esetleg nem szeretett tantárgyat/kurzust.
A következő előny a nyelv. Mivel az előadók általában nem hadarnak, ez egy remek lehetőség a hallott szövegértés gyakorlására, miközben új információt, tananyagot teszünk magunkévá. Természetesen a tanulást megkönnyíthetjük feliratokkal is. Sokszor az oktatók olyan emberek, akik nem az adott országban születtek, így számos akcentus megismerésére és megértésére is lehetőségünk nyílik.
Számos akár szakmailag releváns programot, könyvet ajánlanak.
Nehézségek és hátrányok
Ezek olyan hátrányok, amelyeket én érzek annak, másnak talán fel sem tűnik vagy éppen előnyt jelent. Az egyik ilyen hátrány az, hogy hiába interaktív szöveg a neve az oktatóanyagnak, túl sok autodidakta olvasást, tanulást igényel, amit egyébként egy saját tematika felállításával is teljesíteni lehetne online kurzus felvétele nélkül. Természetesen az online forma azért jó, mert a magunknak szabott határidőket úgy tologatjuk, ahogy akarjuk, míg egy fixen megszabott határidőt kénytelenek vagyunk betartani. A másik hátrány a kurzus teljesítéséhez javasolt szükséges és elégséges időtartam. Nyilvánvaló, hogy ez csak egy becslés, de az 1-es kurzus esetében a tökéletes megértéshez kevés volt a heti 4-10 óra. A leírásban olvastam, hogy a kurzust elkezdhetik olyan emberek is, akik eddig semennyit sem foglalkoztak a programozással. Ennek ellenére már az első fejezetben problémákba ütköztem. Számos fogalomnak, algoritmusnak kellett utánanéznem. Szó mi szó, egy kezdőnek jóval több, mint heti 4-10 órát kell a kurzus megértésére és teljesítésére fordítania.
Összességében azonban mindenképpen érdemes kipróbálni a tanulásnak ezen formáját, hiszen ki tudja milyen új tanulási formákhoz vagy lehetőségekhez juthatunk általuk!
A mém pszichológiája: miért találjuk viccesnek?

Napjaink digitális világában az internetes mémek villámgyorsan terjednek, formálják a közbeszédet és egyetlen kép vagy mondat erejével képesek társadalmi jelenségekre reflektálni. De mitől lesz sikeres? Miért válik bizonyos tartalom kulturális jelenséggé, míg mások feledésbe merülnek? Az alábbiakban a mémek működéséről, eredetéről és hatásáról tudhatunk meg többet
Kertészkedés, mint a nagyszüleim sportja

A mozgás az egyik legfontosabb tényezője az egészséges életmódnak. De ez alatt nem feltétlenül kell feltétlen és kizárólagosan a konditermi edzésre vagy félmaraton lefutására gondolni: minden más mozgás is számít.
Felnőttbarát hotelek, gyerekmentes övezet

Az első gyerekmentes hotelt Magyarországon Egerben nyitották meg 2013-ban, ahol már idejekorán észrevették az igényt az ilyen jellegű szolgáltatásokra és éltek is a lehetőséggel.
Párkeresős nyomozás Facebook-csoportokban

Az interneten sok mindent megoszthatunk egymással: Facebook-csoportokban cserélnek gazdát elektronikai eszközök, könyvek, akár több milliós gépjárművek is. Az elmúlt időszakban botlottam bele egy olyan online közösségbe, ahol nem illegális szerekkel kereskednek, hanem információval különböző férfiakról, nőkről, lehetséges jövendőbelikről. De mit is jelent ez pontosan? Előre szólok egy olyan jelenségről van szó, ami több szempontból megmosolyogtató lehet és személyesen is utánajártam a témának.
Hagyjuk unatkozni a gyereket, unokát!

Hurrá, végre unatkozik a gyerekem! Nem, nem ment el az eszem, vagyis már rég, de most nem ez a lényeg. Miért jó, ha ezt halljuk: "Anya/Apa unatkozom!" Pedig ez egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj. Na miért is?