Tegyük a tanulást élvezetesebbé egyszerű technikákkal!
Nyári szünet van, miért gondoljunk akkor a tanulásra? A fiatalok számára megkönnyítheti a következő tanévet néhány technika, aminek elsajátítására a nyár megfelelő alkalom lehet. Egy-egy kiegészítőt pedig érdemes még a tanszervásárlási szezon előtt olcsóbban beszerezni.
Hiszen sok gondot okoz gyermekeinknek a rengeteg tananyag, amit nap mint nap vagy hétről hétre el kell sajátítaniuk. Sokszor azt érezzük, hogy egyre több a tanulnivaló, egyre több a tanítási óra, egyre több tudást várnak el a gyerekektől, és talán még arra sem jut idejük, hogy valóban gyerekek legyenek.
Mivel a rendszerezett jegyzet készítéséhez megfelelő tapasztalat szükséges, ezért a következőkben összegyűjtöttünk néhány technikát, amelyeket bemutathatunk már nagyobb csemetéinknek, és könnyedebbé, játékosabbá, illetve élvezetesebbé tehetjük számukra a tanulási folyamatot. Szerencsére mind olyan egyszerű, frappáns és használható módszer, hogy felnőttkorban is nyugodtan alkalmazhatjuk.
Általános tanács
A színes ceruzák, szövegkiemelők, post it-ek és mindenféle szín használata emeli a koncentrációképességet, ezért ezek használata figyelemfelkeltő hatással bír. Javasolt őket bármikor használni. A szövegkiemelők közül állítólag a citromsárga a legjobb, mivel az vonzza legjobban a tekintetet.
Mindennap alkalmazható technikák
Gondolattérkép: Középre felírunk egy kulcsszót valamilyen színes tollal vagy ceruzával, és bekarikázzuk, mintha egy buborékban lenne. Ez lehet a tanulnivaló témája vagy a legfontosabb kulcsszó. A jegyzetünket figyelmesen átolvasva a legfontosabb kulcsszavakat vonallal a középponthoz kötjük, és ugyanilyen buborékban helyezzük el őket. Nagy téma esetén a végén akár egy oldalnyi nagyságú ábránk is összegyűlhet. Fontos, hogy ne nagyon vesszünk el a részletekben, ne írjunk egy gondolathoz sok kulcsszót. A színeknek akár jelentéseket is tulajdoníthatunk. Egyes szakmai anyagok a maximálisan elhelyezhető kulcsszavak számát is meghatározzák, de véleményem szerint ezt felesleges korlátoznunk. Mindenki érzése és a téma méretei alapján döntsön.
Tanulás közben a kulcsszavakról kell visszaemlékeznünk a jegyzeteinkre, a lecke számonkérésénél pedig csak a saját kis gondolattérképünket kell felidéznünk.
Szótanuló kártyák: Nyelvtanulásnál kifejezetten hasznos eszköz lehet a kezünkben. Legjobb, ha színes kis kártyákat használunk, amiket bárhová magunkkal vihetünk. Igaz, a kidolgozás és elkészítés hosszadalmas lehet, de a használat utáni eredmény annál látványosabb. A kártya egyik oldalára írjuk rá a szó magyar jelentését, a másik oldalára az angol vagy német vagy akármilyen nyelvű párjának főnévi igenevét, illetve a kivételes alakokat. Remek módszer tanulásra és tudásunk tesztelésére is.
Dobókockás igeragozás: Milyen jó, hogy tanuláshoz is használhatjuk a dobókocka hat oldalának pöttyeit! Ez a módszer is elsősorban nyelvtanuláshoz alkalmas, de természetesen át is formálhatjuk más témákra. Válasszunk ki egy igét, dobjunk a kockával, és mondjuk el abban a számban és személyben, amit dobtunk.
Ennek alapján a dobókockán lévő pöttyök jelentései:
1 – E/1 (egyes szám, első személy)
2 – E/2
3 – E/3
4 – T/1 (többes szám, első személy)
5 – T/2
6 – T/3
A fent említett technikák csak kiragadott, de sikeresen hasznosítható példák. Próbáljuk ki a technikákat magunkon, gyerekeinken, ajánljuk ismerőseinknek!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.