Menü

A tojás, és ami benne van

A tojás az egyik olyan élelmiszer, amelyet rengeteg legenda és téveszme övez. Fogyasztását, hol tiltják, hol pedig ajánlják. Mi az igazság?

Nem is olyan régen óriási koleszterinbombának volt kikiáltva a tojás, amely emiatt aztán el is lett könyvelve – legalábbis hazánkban – egészségtelen tápláléknak. Ez persze nem jelentette azt, hogy az emberek véglegesen elfordultak a tojástól, de a visszaesés kimutatható volt.

De mi a helyzet mostanság? Sokan váltig állítják: a tojás nemhogy káros, egyenesen az egyik legegészségesebb táplálékok egyike. Hogy miért? Először is sokféle tápanyagot tartalmaz, másfelől a koleszterinnel sincs minden úgy, ahogyan gondoltuk, vagy többen ma is gondolják. A tojás összetétele igazán egészségbarát, például több benne a telítetlen zsírsav, mint a telített, előbbi pedig nemhogy emeli, épp csökkenti a vér koleszterinszintjét. A fehérjetartalma képes megfelelő energiát adni, amellett, hogy csökkenti az éhségérzetet.

Mivel sokféleképpen elkészíthető, ízletes táplálékról van szó, kevésbé esélyes, hogy ráununk, vagy olyan körítéssel fogyasztjuk, amelyek ártanak egészségünknek.

Túlzásba, mint ahogyan mást sem, a tojásfogyasztást sem szabad vinni. A legtöbb ajánlás szerint napi egy darabtól nem növeljük az érelmeszesedés, a szívbetegségek és a stroke kockázatát.

Nem a tojást kell tehát elhagyni, hanem a kiegyensúlyozott táplálkozásra szükséges odafigyelni.

Hurrá, itt az uborkaszezon

Nyáron egy kicsit mindenki kevesebbet és könnyebben étkezik, mint az év többi részében, de az uborka nem csak könnyű, hanem egészéges is, főleg ilyen nagy melegben.

A vitaminhiány jelei

A hiánybetegségek többsége megfelelő vitaminpótlással problémamentesen megszüntethető. Vitaminhiány nem csak hiányos táplálkozásból adódhat, hanem bizonyos betegségek, illetve külső tényezők is hozzájárulhatnak kialakulásához.

Táplálkozási tanácsok 65 év felettieknek

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása.

Frissítő gyógynövények nyárra

Van, aki a jeges limonádéra esküszik, van, aki szerint inkább forró italt kell inni. Ha sem a jeges, sem a forró italok nem vonzzák ebben a hőségben, mutatunk pár teát, ami önmagában is hűsítő.

Fruktózfelszívódási zavar

Itt a nyár, kevesebbet és könnyebb ételeket eszünk, sokat vagyunk a napon. Na de akkor mégis mitől ez a puffadás? Talán épp a gyümölcsök okozta fruktózfelszívódási zavarral küzd.