Fiatalkorban kell elkezdeni az érzékenyítést
- Dátum: 2016.08.10., 12:31
- empátia, érzékenyítés, gyerekek, könyv, kutya, kutyaterápia, mesekönyv, segítőkutya, terápia, tréning
A gyógypedagógus-szociológus szerző, Loványi Eszter születése óta hallássérült, mindennapi életét Kuku nevű kutyája segíti. Az ő szemszögéből ismerkedhetünk meg olyan hétköznapi hősökkel, akik valamilyen fogyatékossággal élnek, jobbjukon egy négylábúval, amely tökéletes hidat képez gazdája és a társadalom között. A Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! című mesekönyv legfontosabb célkitűzése a vakvezető-, hallás-, mozgássérült-segítő, autistasegítő- és terápiás kutyák világának és fogyatékossággal élő gazdáik mindennapjainak bemutatása. A színes illusztrációkkal teli mesekönyv elsősorban 3-12 éves kisgyermekek részére készült, akik Kuku – a hallássérült-segítő kutyus – szemszögéből ismerhetik meg a való élet ihlette szereplőket. „Tapasztalataink szerint ez a korosztály még nagyon nyitott, természetesnek kezeli a sokféleséget, a másságot, ezért fontos, hogy minél korábban legyen lehetőségük tapasztalatokat szerezni erről a területről. Ezáltal fejlődik empátiájuk, számukra nem lesz tabu ez a téma, ellentétben azzal, ahogyan a társadalom ezt gyakran kezeli” – mondta el a könyv szerzője.
Meseolvasás az óvodában
A könyv karaktereit igaz történetek ihlették: a kutya-gazda párosokkal a hétköznapi rohanáson túl társadalmi szemléletformáló programokon vagy érzékenyítő tréningeken is találkozhatunk. „Reményeink szerint a mesekönyvön és a hozzá kapcsolódó programokon keresztül nem csak a gyermekekhez tudunk eljutni, hanem a szülőkkel és óvodapedagógusokkal is hatékonyabban tudjuk megismertetni, miként valósítható meg az érzékenyítés egy olyan témában, amiről sokszor nehéz őszintén beszélgetni” – számolt be a másodlagos célokról Loványi Eszter, aki saját maga is önkéntesként dolgozik a NEO Magyar Segítőkutya Egyesületnél.
Kuku a valóságban és a mesekönyvben
A Kuku és barátai mesekönyv az Egyesület és az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar 2015 tavaszán a „Segítőkutyákkal az integrációért” címmel rendezett konferenciáján került bemutatásra. Mind a szerző, mind a könyv szereplői ihlető személyek bíztak a könyv sikerében, és reményeik azóta beigazolódtak. Az első, korlátozott példányszámú kiadást nagy figyelem kísérte, és számos pozitív visszajelzést kapott róla mind az Egyesület, mind a szerző. A második kiadásra a közelmúltban azért került sor, hogy minden érdeklődő hozzájuthasson a mesekönyvhöz, amely kapható az üzletekben, valamint megrendelhető a www.mesekonyv.segitokutya.net weblapon keresztül is.
A könyv szereplői
„Az Egyesület szemléletformáló programjai és a mesekönyv egymás hatását erősítik. A mesekönyv feldolgozásával a gyermekek előzetesen is fel tudnak készülni a foglalkozásokra és a személyes találkozás után még maradandóbbak lehetnek az élmények az előzetes lapozgatásának köszönhetően. Jártunk olyan intézményekben is, ahol már úgy fogadtak minket a gyerekek, hogy olvasták a történeteinket és a szereplőket is felismerték. Nagy örömünkre egyre több helyen – táborokban, gyereknapon, gyermekkórházban, rendezvényeken – használják a mesekönyvet, így a segítőkutyák és az elfogadás eszméje is terjedhet, ami fontos az Egyesületnek is” – árulta el Mányik Richárd, a NEO Magyar Segítőkutya Egyesület elnöke.
Mányik Richárd egy érzékenyítő tréningen
További információk:
Weboldal: http://segitokutya.net/ http://mesekonyv.segitokutya.net/
Facebook: http://facebook.com/segitokutya, http://facebook.com/kukuesbaratai
Email: lovanyieszter@segitokutya.net
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!