Mindjárt itt a nyári szünet, mit kezdjek a gyerekkel?
- Dátum: 2016.06.13., 14:34
- iskola, játék, nevelés, nyári szünet, önállóság, programok, szünidő, vakáció
Egy-két nap, és vége az iskolának, a szülő egyszerre várja ezt, és aggódik is érte. Öröm, hogy végre nem csak az iskola, a házi feladat és a tanulnivalók körforgásában telnek a napok, és többet láthatják csemetéiket. Sokakban azonban felmerül a kérdés, hogy miként foglalják le a gyermeket a nyári vakáció ideje alatt? Íme néhány hasznos ötlet!
Nem is olyan egyszerű jól menedzselni a nyári szünidőt. Természetesen a különféle napközis és ottalvós táborok jó programok lehetnek, utóbbi még a gyerek hosszútávú önállóságát is fejleszti. Ezek a programlehetőségek viszont elég drágák, egy-egy tábor ára a mindenkori nettó minimálbér fele-harmada, ami igencsak elkeserítő. Nem mindenki engedheti meg magának emiatt, hogy táboroztassa a gyermekét, főleg hogy több ilyen szervezett programban is részt vegyen a gyermek a nyár során. Szerencsére más lehetőség is akad...
Írjunk listát nyár elején!
A gyerekkel közösen üljünk le a szünidő kezdetekor, és hagyjuk, hogy felsorolja, hogy mi mindent szeretne csinálni, majd mi is állítsuk össze a magunk ötleteit. Nem kell ezeknek drága dolgoknak lennie, hiszen szuper program a mezőn a madárfelismerő játék, a szoba átrendezése, vagy a naplemente nézés és arról mobilos sorozatfotó készítése. Rengeteg kreatív, ingyen megvalósítható ötletet állíthatunk össze! A gyerekek is igen találékonyak. Tarthatunk "nullaforintos" napokat is, amikor direkt olyan eseményeket szervezünk, amik kedvesek, de nem kerülnek egy fillérbe sem.
Tűzzük ki a nyári célokat
Hasznosabban, izgalmasabban és gyorsabban telik a nyár, ha már az elején konkrét célokat tűzünk ki, hogy mire fogjuk felhasználni a vakációs napokat. Lehet ez akár fejlesztés, valamilyen új tevékenységek megtanulása, vagy új hobbi, szokásrendszer kialakítása. Természetesen a jutalmakról ne feledkezzünk meg, ami még inkább motivációt nyújthat a gyermeknek.
Neveljünk önállóbb gyereket!
A nyári szünet kiváló alkalom arra, hogy fejlesszük a gyermek önállóságát életkorának megfelelően. Megtaníthatjuk egyedül boltba járni, új háztartási feladatokat kaphat (igen kedves szülők, ez a fiúgyermekekre is érvényes! :) ), önállóan alhat sátorban az udvaron, besegíthet a családi vállalkozásba, vagy egy-egy napon főnöki engedéllyel kipróbálhatja magát a szülő munkahelyén.
Ne stresszeljük túl...
Rengeteg szülő aggódik a gyermek nyári elhelyezése miatt. Ilyen esetben érdemes megkérdezni a szülőket, nagyszülőket, vagy a környezetünkben élő időseket, hogy ők miként gondoskodtak a fiatalok nyári elhelyezéséről, vagy ő maguk számára annak idején hogy telt a vakáció. Meg fogunk lepődni, hogy ehhez képest a legelfoglaltabb szülők gyermekeinek is sokkal jobb dolga van. Ne aggódjuk túl a nyári elhelyezést, a régi időkben természetes volt, hogy a gyermekek sokat voltak egyedül, vagy baráti társaságban, de különösebb szülői felügyelet nélkül. Senkit sem arra bíztatunk, hogy hagyja egyedül a gyermekét, csupán arra, hogy ne gondolja magát rossz szülőnek, ha nyáron is dolgoznia kell, és nem játszhatja végig csemetéjével a szünidőt. Próbáljunk kieszelni magunknak könnyítő tényezőket, pl. összefoghatnak a szülők, hogy minden nap máshol játsszanak, egyenek a gyerekek, vagy ha nincs időnk főzni, rendelhetünk is nekik valami olcsóbb gyerekmenüt. Ne gondoljuk, hogy meg kell mutatnunk a nyáron, hogy mi vagyunk a legjobb szülők a világon! Érdemes belegondolni a gyerekek tanév eleji fogalmazásaiba: ők egy-egy különlegesebb, nem drága, de a szülő szeretetét, figyelmét, és csöppnyi izgalmat tartalmazó programtól is boldogak tudnak lenni. Még ha nem is mindig ezt mondják nekünk...
Ne feledjük: sok gyereknek nagyobb élmény, ha a szülő kis időre újra a gyermeki énjébe bújik, és így játszik vele pár órát, mintha drága programokra fizetik be heteken át.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!