Menü

Idősellenes a társadalmunk

Érdekes módon Magyarországon különösen magas a településeken fellelhető nyugdíjasklubok száma. Ez egyrészt jó, mert azt jelzi: keresik egymás társaságát, a közös időtöltés lehetőségét. Másrészt mutatja, hogy szervezett érdekvédelemre van szükségük. Nem mellékesen a demográfiai adatok szerint a társadalom elidősödik, nem csoda hát, ha egyre inkább szaporodnak a különböző nyugdíjasklubok. Ez azonban még inkább jelzi, hogy milyen nagy szükség van arra, hogy ne felejtsük el az idős korú embereket, és formáljuk a társadalom idős emberekhez való hozzáállását.

Fontos, hogy egyszerre legyen jelen a felülről és az alulról jövő kezdeményezés: az alulról jövő kezdeményezés fontosságát az idős személyek „láthatatlansága” jelzi: sok esetben élethelyzetük miatt visszahúzódóvá válnak, életlehetőségeik beszűkülnek, betegségük, magányosságuk miatt úgymond eltűnnek a társadalom szeme elől. Ezért helyzetük lappangó problémává válik, ami jelen van, mégis viszonylag kevesen ismerik. Azonban éppen emiatt fontosak a felülről jövő kezdeményezések: a nagyobb szervezetek, önkormányzatok, valamint az állami segítség – ez egy olyan probléma, amit nem tud megoldani csupán a privát kezdeményezés.

Az időseket illető pozitív szemlélet hiányának további oka a fogyasztói társadalom: az öregkort megélőket kevésbé tekintik potenciális vásárlónak, a szépségipar pedig gyakorlatilag azt hirdeti, hogy hogyan kerülhetnéd el minél inkább, hogy látsszon rajtad az életkorod. Ennek érdekében hajfestékek, ránctalanítókrémek és plasztikai műtétek kiválóságát hirdetik – ezeket lehetőleg minél fiatalabb korban kezdjék el használni az emberek, mintegy „megelőzésképpen”. Ezzel is azt hirdetik: ne akarj öreg lenni, és ne akarj annak látszani, ez valamiféle „kerülendő” dolog. Az idős személyeket inkább a gyógyszerek, vitaminok és fogsorragasztók  reklámjai célozzák, és sok cég nem ismeri fel, hogy milyen komoly potenciális vásárlóerőt rejt ez a korosztály. Hiszen nehéz anyagi helyzetük ellenére lehetőségeikhez képest sokat költenek: saját igényeikről egyre inkább lemondva szeretteik, családtagjaik javára fordítják a pénzbeli erőforrásaikat.

Figyelem: az ünnepek idején még jobban figyeljünk oda az idősekre! Ilyenkor még inkább magányosnak érezhetik magukat, többen pedig az ünnepi előkészületek miatt akkor is kimozdulnak, ha máskor nem szoktak. Igyekezzünk segíteni nekik, látogassuk őket gyakrabban, és minderre hívjuk fel gyermekeink figyelmét is! 

Fotó:
pixabay.com

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.

Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”

Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.