Menü

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.

Újabb tanulmányok kimutatták: komoly következményei lehetnek annak, ha egy kisbabát sokat rakjuk le a tévé, a laptop, a telefon vagy a tablet elé, hiszen a nagyon kicsi gyerekek fejlődésére borzasztó károsan hat a képernyő előtt eltöltött idő.

Azoknál a gyermekeknél, akik naponta három óránál többet néztek képernyőt, nyelvi nehézségek és figyelemzavarok alakultak ki, azoknál pedig, akik még ennél is többet ültek laptop vagy tévé előtt, hiperaktivitási zavarokról számoltak be. A gyerekek kütyüzése miatti fejlődési problémákat nevezik digitális autizmusnak, mivel a viselkedési rendellenességek az autizmus-spektrumzavar tüneteire is emlékeztetnek.

Hogyan csúszik ki a kezünkből az irányítás?

Sajnos nagy könnyen lesz a tíz percből egy óra, mert nagyon könnyű elcsúszni a képernyőhasználattal: a tíz percből észrevétlenül lesz húsz–harminc perc, akár egy-két óra is.

A digitális játékok, mesék máshogy működnek, a gyereknek még megmozdulnia sem kell, máris érkeznek az intenzív ingerek, ezzel pedig visszamaradhat a fejlődésben.

A túl sok kütyüzés következménye lehet a figyelemzavar, erre pedig a pedagógusok is sokat panaszkodnak.

A kicsiket az oviban már nem kötik le a hagyományos játékok, építőkocka és a mesekönyvek, ettől pedig dührohamot kap, félrelöki, otthagyja, nincs türelme „hagyományos” módon játszani, ezek már a digitális függőség jelei lehetnek.

A WHO ajánlása szerint kétéves kor alatt a gyereknek semennyi digitális idő nem javallott, de négyéves korig sem ajánlott egyedül hagyni őket a képernyő előtt. Ebben a korban már szokták a szülők kihasználni, hogy a kicsit már leköti a mese vagy a játék, és egyfajta digitális bébiszitterként használják a képernyőket, ezzel pedig már túlzásba lehet esni.

Visszafordítható ez a probléma?

Minél tovább és minél intenzívebben állt fent a probléma, annál nehezebb és hosszabb a visszaszoktatás, de általában a képernyőidő megvonásával néhány hisztisebb nap után visszaállnak a kicsik a rendes kerékvágásba, azonban, ha a szülők nem figyelnek erre és nem korrigálnak időben, akkor ott lehetnek iskolaérettségi problémák, ráadásul a szókincs sem fejlődik megfelelően. Az okostelefon sajnos nem egyszer ott van a babakocsikban, már a legkisebbeknél is megjelenhet ez a virtuális autizmus.

Tanárként azt tapasztalom, hogy akkor tudjam egy átlagos fiatal figyelmét fenntartani, ha 2-3 percenként valami új impulzussal rukkolok elő. Szülő vagy tanár legyen a talpán, aki képes a digitális világ hatásaival felvenni a harcot. Logopédusok és gyógypedagógusok figyelmeztetnek arra, hogy az idegrendszer 21 éves korig fejlődik, addig sokat tudnak a kütyük ártani.

A digitális okoseszközök káros hatása a gyerekekre friss probléma, igaz nyugaton már a 2000-es évek óta kutatják a problémát, a pszichológusok egyre sürgetőbben figyelmeztetnek a dopaminfüggőség és az indulatkezelési problémák kialakulására.

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.