Menü

Lépj új utakra

Hogy ki miért húz futócipőt, annak számtalan oka van. Sokan az aktív kikapcsolódást keresik, sokan a fogyás miatt kezdték el, van, akinek „terápia” lelkileg és testileg egy erdei kellemes, magányos kocogás és van, aki csak társaságban szeret elindulni. Van, aki edzésterv alapján építi fel futóedzéseit, versenyre készül, céljai vannak és van, akit nem érdekel a tempó, a táv, csak kocog kedve szerint. Sokan a futóórák rabjai és pulzuskontrollal szaladnak, mások legyintenek erre és azt mondják, ahogy kedvük tartja és, ahogy sikerül. Mindegyikőjük FUTÓ.

Nagybetűvel.

A futás önmagában is csodálatos érzés, lehet szeretni, lehet utálni, de miután felvettük a cipőnket és elindultunk, rengeteg pozitív inger ér bennünket. Sokszor fantasztikus tájakat fedezhet fel az ember, új barátokat szerezhet a futás által, megváltozik a külseje, egészségesebb lesz, azonban mint mindenben, ebben is számtalan lehetőség nyílik a fejlődésre, célkitűzésekre, újabb élmények megszerzésére. A testi-lelki feltöltődésen kívül nagyon sokat adhat a sport, s egy idő után, ha már rendszeres futókká váltunk, érdemes elgondolkodni azon, hogyan lehetne jobb, hatékonyabb, gyorsabb a fejlődésünk. Íme néhány tipp:

Az egyik az intervall edzés. Sokszor említem barátaimnak ezt a fejlődési lehetőséget, hiszen nemcsak az állóképességünket javítja, de az intervall edzések még a futás befejezése után is égetik a zsírt, dolgoztatják a testünket. Az intervall edzés során magas intenzitású szakaszok váltakoznak a rövidebb pihenőkkel, az ilyen edzés nagyon intenzív, testünk oxigénfogyasztása olyan mértékben megnő, hogy az edzést követően is pörög az anyagcsere, tehát tart a zsírégetés.

Ráadásul nem kell attól félnünk, hogy „lefutjuk az izmainkat”, hiszen így nem áll fent a zsírbontás veszélye. Ha intervall futunk, akkor célszerű a következő módon tennünk: laza bemelegítést követően fussunk 5 percet könnyű, kényelmes tempóban, majd váltsunk 30 másodpercig sprintre, s fussunk olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudunk, mondhatnám, „ami a csövön kifér”, majd pihenésképp sétáljunk/kocogjunk ismét pár percig lassan, könnyen, majd ismét sprint. Ezeket a szakaszokat váltogatva az edzésünk intervall formáját gyakorolhatjuk. A futásban gyorsan fejlődhetünk, ha kicsit elfelejtjük a sík terepet és keresünk a közelben pár dombot, ahová felfuthatunk. A dombra futások során más izomcsoportok dolgoznak (ezt az edzést követő napokon érezni fogod a combjaidban), s hatékonyabb lesz a testedzésed! Az már csak hab a tortán, hogy a dombokra, magasabb helyekre való futás általában szép panorámával párosul, ilyenkor érdemes elővenni a telefont és megörökíteni a látványt! A következő edzés előtt csak rápillantunk és máris nagyobb kedvvel indulunk neki újra.

Végezz a futáson kívül keresztedzésként erősítő, súlyzós vagy saját testsúlyos edzéseket!

Ha nem konditeremeben szeretnénk ezt tenni, akkor futás után végezzünk erősítő gyakorlatokat, például sétálós kitöréseket, guggolásokat, fekvőtámaszokat, plank gyakorlatot (kiváló gyakorlat a törzs erősítésére).

Ügyelj az étrendre, a nyújtásra, a megfelelő futócipőre, használj bátran étrendkiegészítőket, kóstolj meg izotóniás italokat, szedj magnéziumot, használj kollagént, ha szükséges tarts egy háromhónapos kúrát porcvitaminból.

S végül…

A futás akkor kap igazán más értelmet, akkor élsz át egészen újfajta élményeket, kerülsz új társaságba, ismerkedsz meg új barátokkal és tapasztalod meg a futás egészen más oldalát, ha nevezel egy-egy futóversenyre. Ha van célod, akkor motivált leszel, s olyan embereket ismerhetsz meg, akiknek hasonló a hobbijuk, a felfogásuk, a vágyuk. Tűzz ki új célokat és tegyél érte!

Martinka Dia

Mik az egyéni sportok előnyei?

Egy korábbi írásban már körbejártuk, hogy miért tesz jót egy gyermeknek, ha csapatban sportol. Ott ígéretet tettünk arra, nem hagyjuk magára az egyéni sportolókat, sportokat sem, hiszen semmivel sem rosszabb sportok azok

Magántanár vagy nyelviskola?

A továbbtanuláshoz ettől a tanévtől nemcsak egy emelt szintű érettségi kötelező, hanem egy nyelvvizsga is. Amiért eddig plusz pontok jártak, most alapkövetelmény lett, és ezzel még fontosabbá vált, hogy minél hamarabb és minél hatékonyabban nyelveket tudjunk tanulni. Az iskolán kívül nyelviskolában vagy magántanárnál vehetünk plusz órákat. De melyik éri meg jobban?

Milyen sportot válasszak gyermekemnek?

Részben már érintettük ezt a témakört: Milyen sportot is válasszunk gyermekünknek? A kérdés különösen aktuális azokban a Nagy Sportágválasztó árnyékában. Mit sportoljon a gyermek? Mik azok a fő szempontok, amiket elsősorban neki, de másodsorban a szülőknek, figyelembe kell, vagy legalábbis ildomos venni?

Sportoljon az a gyerek!

Tanulási eredmények javulása, új barátok szerzése, csapatmunkára való képesség, alkalmazkodás, egészséges életmódra nevelés, túlsúly megakadályozása. Csak néhány az indokok közül. Sportoljon az a gyerek!

Diákmunka iskolaidőben

Nyáron egyre több fiatal vállal munkát, hogy egy nyaralásra, fesztiválra gyűjteni tudjon. De egyre többeknek egészen más célokra kell ez a pénz: a kollégium, albérlet, és úgy összességében az életük fenntartásához. De mik a lehetőségek, és van-e határ, amelyen túlhaladva ez már nem egészséges?