Menü

Mit jelent az egészség?

Egészséges életmód, életmódváltás, egészség, vitalitás, fittség, edzettség, reformélelmiszerek, diéta…stb. Elcsépelt szavak és kifejezések. De valójában mi is az az egészség és honnan tudom, hogy én egészséges vagyok?

Nem a betegség hiánya jelenti az egészséget. Az egészség egyfajta testi, lelki egyensúly, egy egészségtudatos magatartással szerzett komfortérzet, tudatos táplálkozás és mozgás, lelki nevelés, családi élet, kiegyensúlyozott párkapcsolat, harmónia és még sorolhatnánk. Az egészség nem azt az egy almát jelenti, amit megettem ma, s nem is a húsz perc kocogást, hanem egy mindent átfogó egységet, hozzáállást, életstílust. Ennek az állapotnak a fenntartása nagyon nehéz és sokrétű. Folyamatos odafigyelést igényel és a romló környezeti feltételekkel vívott harcot. Ezek után, akkor mi egészségesek vagyunk?

Tévedés azt hinni, hogy ha épp nem fáj semmim és nincs semmi bajom, akkor egészséges is vagyok. Nem ilyen egyszerű! Sokan az egészség fogalmára úgy gondolnak, mint a betegség ellentétére. Tehát, akkor vagyok egészséges, ha nem vagyok beteg – ez viszont ilyen formában kicsit távol áll az igazságtól. Régóta hiszek a pszichoszomatikus jelenségben. A testi, lelki és szociális tényezők egyensúlyban vannak. Ha valamelyik szegmens sérül, az a másik kettőre is hatást fog gyakorolni. Ha valakinek rossz a házassága, s válásra kerül a sor, anyagi gondjai lesznek, majd stresszes lesz, szorong, depresszióba esik, melyből szenvedélybetegségekbe menekül és függőségei miatt a munkáját is elveszítheti, alultáplált lesz, és hamar kialakulnak a betegségek. Önhibájából vagy önhibáján kívül egyre lejjebb csúszik.

Tehát az egészségünk nem egy állandó dolog, amit két vitaminnal beveszek reggel, vagy letudom este a szobabiciklin. Az egészség nem egy stabil állapot. Az életmódunk nagyban befolyásolja, sokkal nagyobb arányban számít, mint a genetika, vagy a betegségekre való hajlam, esetleg a romló környezeti tényezők. Az egészség fenntartása csakis tudatos és odafigyelő magatartással lehetséges. Egészen pontosan a következő összetevőkre fontos figyelnünk, ha egészségesek szeretnénk lenni:

Mozogjunk eleget, heti 3-4 alkalommal tegyük ki magunkat valami számunkra megfelelő fizikai terhelésnek, testmozgásnak.
Táplálkozzunk egészségesen, ne csapódjunk divatdiétákhoz, szélsőséges étrendekhez, ne folytassunk egyoldalú étkezéseket.
Figyeljünk a személyi higiénére! A mindennapos megfelelő tisztálkodásra, szájápolásra, fogaink egészségére, épségére.
Nem fér bele a dohányzás, eddig sem és ezután sem lesz helye az egészséges életmódban, ahogy a mértéktelen alkoholfogyasztás sem, a drogokról pedig nem is beszélve. Kerülni kell minden ilyesmit, függőséget okoz, ártalmas.
Kiegyensúlyozott párkapcsolat. Ebbe sok minden tartozik, a családi élettől az intimitásig, a magánéleti háttér nagyon meghatározó.
Hatékony stressz kezelés. Amennyire csak lehetséges a mai világban. Biztos, hogy ami miatt ma annyit idegeskedtünk, számítani fog egy hét, vagy egy hónap múlva? Megéri, hogy megbetegedjünk?
Szűrővizsgálatokon való részvétel. Pár percet vesz igénybe, mégis hónapokig halogatjuk, vagy el sem megyünk. Miért? Mi lesz, ha túl későn derül ki egy betegség? Akkor majd azt gondoljuk, bárcsak elmentem volna akkor kivizsgáltatni magam, vagy elküldtem volna a páromat, szüleimet, amikor lehetett volna! Most van az az akkor.
S végül a környezetvédelem: az életmódunk múlik rajta, a romló környezeti tényezők ellen mindenkinek tennie kell. Óvjuk környezetünk!

Kerüljük el az életmódhibákat, a túlzott költekezést, a túlevést, az élvezeti cikkek habzsolását, a napi 6 kávét és energiaitalt, az órákig tartó internetezést és tévénézést, a mindennapi – egyébként teljesen felesleges – idegeskedést. Az egészségünk rendkívül sok dolgon múlik, és senki nem figyel rá oda helyettünk. Csak mi magunk vigyázhatunk magunkra.

Kókuszvíz jótékony hatásai

A kókuszvizet sokan összekeverik a kókusztejjel, pedig a kettő között nagy különbség van. A kókuszvíz a még éretlen kókuszdió magjában található tápanyagdús folyadék, míg a kókusztejet a már érett kókusz húsából áztatással nyerik

Bevált módszerek cellulitisz ellen

A narancsbőr (cellulit) legfőbb oka a vér- és nyirokkeringés funkcionális zavara, a hajszálerek falán keresztül több folyadék jut ki a sejtek közé, lassul a visszaszívódás és elszállítás, ami ödémához vezet. Már egy egész sereg cég próbál segíteni a nők millióit érintő problémán, a narancsbőr eltüntetésére igyekszik megoldást találni.

Ezért érdemes naponta gombát enni

Az éves 1-1,5 kg-os személyenkénti gombafogyasztás duplája lenne az ideális, amihez a hazai csiperke- és laskagomba-termesztés kiváló alapul szolgál. A NAK szerint ez elősegítené a lakosság D-vitamin-szintjének javítását is.

Szokások, amelyek akadályoznak a fogyásban

A reggeli rituálék határozzák meg, hogy mennyit eszünk ebédre, és hogy a testünk felhasználja a kalóriákat, vagy félreteszi őket szükség esetére.

Vitamin helyett

Egyszerű megoldás bekapkodni reggel pár vitamint és azzal letudni a vitamin – és ásványianyagbevitelt. Nem azt akarom mondani, hogy a multivitaminkészítmények nem jók, de az tény, hogy ha élelmiszer formájában viszed be a vitaminokat és ásványi anyagokat, azzal sokkal jobban jársz! Hogy is kell ezt pontosan? Mondom