Menü

Attól, mert „mentes”, még nem fogyaszt

Meg amúgy sem létezik amolyan „fogyókúrás étel”- tegyük hozzá. Hiszen „az mi az”??? Olyan van, hogy megeszem és lefogyok? Dehogy van. Egyedül attól nem hízunk, amit nem eszünk meg.

Természetesen az életmódváltással és reform ételekkel lecseréljük a fehér lisztes, cukros, hizlalós „szemetet” amiért hálás lesz a szervezetünk, s ha még mozogni is elkezdünk mellette, nyilván leadhatunk a plusz kilóinkból, s jobban is érezzük magunkat a bőrünkben (meg a farmerünkben), de az, hogy egy étel fogyókúrás, azzal én vitatkoznék.

Nagy divat manapság a „mentes” étrend. Nem szólok se mellette, se ellene, sajnos, aki étel érzékeny, annak nincs más választása, azonban kicsit érdemes körüljárni ezt az irányzatot akkor, ha nincs betegségünk, szimplán csak fogyni szeretnénk, s ettől várjuk az átütő sikert. Fogyókúra szempontjából mit jelentenek a mentes élelmiszerek?

Én mai napig nem értem barátnőmet, aki megrögzött mentes étrend követő, de egy grammot sem fogyott az elmúlt fél évben, legalábbis én nem látom. Mégis csak azt hajlandó enni, mert szeretne leadni pár kilót és meggyőződése, hogy a mentes pizza vacsorára mennyire jó ötlet, de egy natúr joghurt vagy körözött már ördögtől való.

Nos, a paleo, a gluténmentes, a tejmentes és még sorolhatnám, hogy milyen mentes ételek ugyan tehermentesítik a szervezetet számos allergén élelmiszertől, megszüntethetnek fennálló gyulladásokat, gyomorproblémákat, ami sok mindenre megoldás, azonban biztos benne mindenki, hogy ettől fogyni is fog? Csak kérdezem.

A gluténmentes tészta készülhet rizsliszttel, aminek máris az egekben a szénhidráttartalma, a tejmentes gyümölcsös kókuszjoghurt tartalmaz cukrot, (nem keveset) a paleo ételek pedig abszolút nem kalóriaszegények, sőt nagyon is magas zsírtartalommal bírnak a maglisztekkel, magőrleményekkel készült paleo kekszek, sütik a cukrászdákban. A zsírszegény tejtermékek, joghurtok például a jobb íz élmény miatt gyakran tömve vannak cukorral, így hiába a "light" jelző, a súlyleadást nem fogják támogatni. Ha pedig nincs benne cukor, akkor félő, hogy a természetes cukrokat mesterséges édesítőszerekkel pótolják, a túlzásba vitt édesítőszer bevitele pedig megint nem egészséges irány és nem segíti a fogyást sem. Mérlegelj, és számolj utána, mit tartalmaz az adott diétásnak és fogyókúrásnak meg fittnek kikiáltott étel a boltok polcain. Tévhit, miszerint a mentes ételek büntetlenül ehetőek.

Amikor gyors megoldásként valami diétás bolti nasit kerestem, akkor találtam szembe magam azzal, hogy ilyet nem találni. A polcokon látni fehérlisztes édesítős kekszet, meg lisztmentes fruktózos csokit vagy barna cukros édességet, vagy nádcukros desszertet, esetleg a kedvencemet a „kevesebb cukrot tartalmazót”, ami számomra megint nem számít cukormentes túrórudinak, hiszen az, hogy esetleg valahány százalékkal csökkentik a cukortartalmát, azzal még mindig nem tették cukormentessé, egészségessé, csak a piacon található többi cukros holminál egy fokkal eladhatóbbá.

A mentes diéta a betegségben szenvedőknek ajánlott, az egészséges szervezetnek, a nem étel érzékeny embereknek nem ígér csodát, fogyást meg pláne nem, hiszen a részletekre itt is figyelni kell. Tudom persze, hogy a mentes étrend milyen nagy divattá nőtte ki magát és persze, hogy csináltam én is (divatból), nem is kevés ideig, de nekem túl sok lett egy idő után a korlátozásokból, a megszorításokból. Sok kedvencem lekerült a listámról, amit úgy gondoltam most már nem ehetek, pedig akár ehetnék is, hiszen nincs ételérzékenységem, igy dobtam a mentes étrendet. Nálam nem jött be. Pajzsmirigy betegségem miatt nyilván van egy sor nem ajánlott étel, ezeket többnyire kerülöm és próbálok általában ellenállni a számomra felejtős mogyorónak, a szójás készítményeknek, a tejnek, a glutént tartalmazó ételeknek nagyobb mennyiségben, azonban mértékkel akár ezeket is ehetem, ha nem vagyok érzékeny. Jól mondom? Engem nem vág földhöz egy natúr joghurt vacsira, vagy pár darab korpás keksz, esetleg cukormentes tejcsoki.

Minden diéta lemondással jár, azonban nem attól fogunk lefogyni, hogy indokolatlanul a mentes étrendre térünk át és azzal esszük degeszre magunkat, hanem az, ha megfelelően állítjuk össze a napi tápanyagbevitelt, s mozgással, kalóriaszámolással megpróbálunk több kalóriát elégetni, mint amennyit bevittünk. A kalóriadeficit pedig tényleg működik. Igaz az nem olyan kényelmes megoldás.

A XXI. század népbetegsége: a gluténérzékenység

A gluténmentes diéta napjainkban nagyon divatosnak számít, de sokan tényleg küzdenek a cöliákia tüneteivel. Gyomorpanaszoktól elkezdve kiütésig, sokféle jelet küld a testünk, hogy mellőzni kell a gluténalapú ételek fogyasztását.

Az érzelmi evés hátterében álló okok

Az első lépés ahhoz, hogy elejét vegyük e rossz szokásnak, ha megpróbáljuk beazonosítani, mi váltotta ki belőlünk. Milyen szituációk, helyek vagy érzések vezettek ahhoz, hogy az evés kényelmével akarjunk javítani negatív állapotainkon.

Káliumban gazdag ételek

A kálium az emberi szervezet számára nagyon fontos ásványi anyag, melynek pótlásáról azonban viszonylag kevés szó esik a mindennapokban. A szükséges mennyiség bevitele csökkenti a vérnyomást, ezzel együtt a szívroham kockázatát, erősíti az izmokat, és segít a fáradtság legyőzésében is.

Az alkohol edzésre gyakorolt hatásai

Kissé szomjas és éhes is vagy…Miért is ne ihatnál? Tudnod kell azonban, hogy milyen hatással van az alkoholfogyasztás a testedre,regenerációdra és a teljesítményedre

Vegetáriánus könnyű, nyári receptek

Sokan egészségügyi okokból válnak vegetáriánussá, mivel el akarják kerülni azokat a betegségeket, amiket a húsfogyasztásnak tulajdonítanak. Íme pár recept a menü tervezéséhez.