Menü

Diéták útvesztőjében

Mikor évekkel ezelőtt –várandósan- életmódot váltottam, minden végtelenül egyszerűen ment. Kicseréltem a lisztet, cukrot és zsiradékot. Mértékkel, de változatosan mindent elkészítettem szénhidrátcsökkentetten, s fogyasztottam a glutént, tejet. A hagyományoshoz megtévesztően hasonló diétás ételeken éltem. Akkor minden sokkal könnyebb volt.

Ma már nagyot változott a világ, aki ma készül étrendje megreformálására, - ugyan sokkal több diétás termék, készétel, liszt és élelmiszer áll rendelkezésre - bizony ember legyen a talpán, ha kiigazodik a számtalan diéta és javasolt irányzat, mindenmentes étrend között.

Miért mondom ezt? Mert úgy érzem, évekkel ezelőtt egyszerűbb dolgom volt, ma már könnyű elveszni az úton, ha az ember tanácstalanul nem tudja, melyik étrend a leginkább neki való.

Sokan bűnösnek kiáltják ki a tejterméket és a glutént. Sajnos tény, hogy az évek számával egyre többen szenvednek ételérzékenységben vagy valamilyen már egyéb anyagcsere betegségben, érveiket -a glutén és a tej elhagyására- az egészséges táplálkozásban mindenképp érdemes másoknak is megfontolni.

Nyilván a legfontosabb szempont, hogy minden ember más, mindenki más típusú, erre vannak szakemberek, akik különböző mérésekkel megállapítják anyagcseretípusunkat, hormontípusunkat, hogy aztán a vércsoportunk figyelembe vételével ehhez igazított részletes és mindenre kiterjedő étrendet és étrend-kiegészítőket ajánlhassanak.

Az étrendek közül ma nagyon kedvelt a paleo, vagy paleolit étrend, melynek lényege tömören: cukormentes, lisztmentes, tejmentes táplálkozás. Alacsony szénhidrát és magas zsírtartalom mellett ígér kedvező eredményeket mind az egészségünk, mint a fogyás terén. Ők rengeteg húst esznek, nem félnek a zsírtól és kevés szénhidráttal élik mindennapjaikat.

A ketogén diéta olyan magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta, amelyet elsősorban az epilepsziás betegek, főként gyerekek kezelésére fejlesztettek ki. A diéta lényege, hogy a szénhidrátok megvonásával arra kényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét. A ketogén diétát folytatók extrém alacsonyan tartják a szénhidrátbevitelüket, emellett bátran fogyasztanak zsírt, nem számolva a kalóriát.

Sokan élnek vegetáriánus vagy vegán „üzemmódban”. Ők nem esznek húst, sokan tejterméket sem. Közülük a vegán étrendet kedvelők száma is növekszik, ők elutasítanak mindenféle állati eredetű ételt, még mézet sem fogyasztanak.

A diéták és életmódváltók zavaros világában megjelennek az alacsony zsírtartalmú, ám magas szénhidráton élő úgynevezett „szénhidráttípusok”, akik magasabb szénhidrátbevitel mellett érzik jól magukat, náluk csak a magas fehérjetartalmú étrendre szavazó fehérje étrenden élő diétázók vannak többen, akik a fehérjét, tehát a húst, halat, tojást, tejterméket részesítik előnyben kevés szénhidráttal.

A Dukan-diéta egy magas fehérje tartalmú diéta, mely egy négy szakaszból álló program. Sok fehérjét, és természetesen kevés kalóriát tartalmaz, nagyon népszerű. A 90 napos diétának is megvannak a maga követő, ez az étkezést amerikai sportorvosok dolgozták ki, s alapvetően egy szétválasztó diétáról van szó. Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont. A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani. A diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap, majd ismét a fehérjenap következik, így követi egymást a 4 nap sorban, 90 napon át. A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely gyümölcsnap után következik.

Sokan nem keresnek étrendeket a fogyáshoz, ők egyre figyelnek nagyon: szigorúan számolják a kalóriát. Ez is egy módszer.

Léteznek még diéták, úgy, mint: alma-diéta, dinnye-diéta, sütőtök-fogyókúra, ecet-diéta, szín-diéta és satöbbi, de ezekről most jólneveltségemre való tekintettel nem nyilatkoznék. Bármelyik étrendet is választjuk majd a jövőben, a legfontosabb, hogy hosszútávra tervezzünk, s olyan étrendben gondolkodjunk, melyet akár életünk végéig is tartani tudunk. A kampányszerű, éhezésre alapuló, átgondolatlan és logikátlan divatfogyókúrákkal lehet, hogy villámgyors súlyvesztést érünk el, de hosszútávon jelentős károkat okozunk vele.

Gondoljuk át, tervezzük meg alaposan az életmódváltást és vágjunk bele bátran!

Az alkohol edzésre gyakorolt hatásai

Kissé szomjas és éhes is vagy…Miért is ne ihatnál? Tudnod kell azonban, hogy milyen hatással van az alkoholfogyasztás a testedre,regenerációdra és a teljesítményedre

Észrevétlen diéta

Kerültél már összetűzésbe családtagoddal az életmódod kapcsán? Ha igen, érdemes elolvasnod ötleteinket.

Tippek a stagnáló fogyás ellen

Nyugodj meg, ez a folyamat teljesen természetes. A lehető legrosszabb amit tehetsz, ha ilyenkor lazítasz az edzésen, vagy feladod a diétádat.

Lépj új utakra

A testi-lelki feltöltődésen kívül nagyon sokat adhat a sport, s egy idő után, ha már rendszeres futókká váltunk, érdemes elgondolkodni azon, hogyan lehetne jobb, hatékonyabb, gyorsabb a fejlődésünk. Íme néhány tipp!

Utazós diéta

Nyáron, amikor sokan nyaralni mennek, különösen jogos a kérdés, hogy vajon utazás alatt hogyan lehet megoldani a diétát.