Menü

Olvassunk a gyermeknek!

A gyerekeknek való felolvasás nem csak időkitöltő program, hanem egy nagyon fontos és szükséges tevékenység. Sok mindent meghatározhat a későbbiekben.

Például azt, hogy viszonyul csemeténk később a könyvekhez, az olvasáshoz, illetve arra is hatással lehet, mekkora szókincse fejlődik ki.

Az olvasást már egészen pici korban elkezdhetjük. Persze a legtöbb szülő egy néhány hetes, vagy hónapos csecsemőnek általában nem vesz elő könyvet, csak beszél hozzá, ami nem baj. Sokat kell beszélni, azonban eljön az idő, amikor érdemes váltani. Fél éves kortól már simán lehet mesét, verset, történeteket olvasni. Hogy ez miért fontos?

Olvasáskor egy sor olyan szót használunk, amit hétköznapi nyelvünkben nem és minél több szóval ismerkedik meg a kicsi, annál nagyobb lesz a szókincse. Óriási különbségek alakulhatnak ki, nem is gondolnánk, de annak, akinek sokat olvasnak a szülei 5-6 éves korára legalább ötször-hatszor nagyobb lehet a szókincse, erősebb a nyelvi készsége, mint azoknak, akik nem kapják meg ezt a segítséget a fejlődéshez.

A betűkhöz, könyvekhez való viszonyulás szempontjából sem mindegy, hogy a szülő hogyan ismerteti meg gyermekével az olvasás világát.

Egyáltalán nem biztos, hogy gyerekünket egyből érdekelni fogja ez a világ. Ha először falakba ütközünk, érdemes olyan történetekkel próbálkozni, amelyek kiváltképp felkeltik kíváncsiságukat, de lehet verses, rímes, játékos mondókákkal is kezdeni. El kell fogadni, hogy a gyerek először biztosan nem lesz képes 10-15 percnél tovább odafigyelni, ezért meg kell tanulnunk értékesen kitölteni ezt az időt. Szótagolva, esetleg hangutánzó szavakat használva olvasnunk úgy, hogy a pici lássa a betűket, a képeket, megfoghassa a könyvet.

Fotó:
pixabay.com

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.