Menü

„Eszem, amíg elvesztem az eszem” – avagy nem mindegy a mennyiség

Táplálkozhat valaki bármily egészségesen, ha nem megfelelő mennyiségeket eszik. Ez elsősorban akkor okoz problémát, ha túl nagyok az adagok, de természetesen a kevés étel is gondokat okozhat. Utóbbiról jövő heti cikkünkben lesz szó, most pedig azt tárgyaljuk, hogyan figyelhet oda arra, hogy ne egyen túl sokat. Természetesen nem akkor van gond, ha valaki salátából eszi degeszre magát, de ez a ritkább eset. A gyakoribb az az érzés, amikor ebéd után szorít a nadrág, és már egy pohár víznek is „alig marad hely”, sőt még levegőt venni is nehézkes. Mit tehet ez ellen?

A klasszikus megoldás – kisebb tányér

Minden fogyókúrázónak elsőként javasolják azt, hogy kisebb tányérból egyen. De vajon ez tényleg megoldás lehet? Bizonyos esetekben igen. Főételeknél például hajlamos az ember annyit szedni, amennyi a tányérjára fér – és nem annyit, amennyit meg tud enni, amivel kb. jóllakik. Így jönnek létre a fent ismertetett szituációk: pihegés az ebéd után, mert túlzó volt az adag. Egyetlen esetben nem javasolt kisebbre szabni a tányért: olyan étkezések esetén, amikor zöldségeket is eszünk. Az ugyanis szintén laktat, és kevésbé lesz teltségérzete, valamint spórolhat a kalóriákkal, ha félig a zöldségekkel lakik jól.

Találja ki előre, hogy mennyit fog enni

Ez a legbiztosabb módja annak, hogy ne legyen túl sok az elfogyasztott ételmennyiség! „Még maradt egy szelet sajt, ahhoz vágok egy kis szalámit. Még maradt egy kis szalámi, ahhoz eszem egy falat kenyeret.” stb. – Ismerős ez a szituáció? Így lehet kétszer annyit enni, mint amit eredetileg tervezett! Határozza el előre, hogy egy szelet kenyeret, vagy 5 db pogácsát eszik. Ezt tegye ki tányérra, és ragaszkodjon hozzá! Sokat segíthet eleinte, ha előre elkészített szendvicseket eszik, és mellé csak a zöldségeket szeli fel a tányéron külön, amiből korlátlanul vehet.

Mérlegre vele!

Amíg megtanulja, hogy milyen mennyiséget érdemes fogyasztania, segíthet, ha beüzemeli a digitális mérleget, és néhány alkalommal megméri a fogyasztani kívánt ételek súlyát. Tesztelje, hogy mi az a mennyiség, amivel éppen jóllakik, de nem eszi túl magát. Ez csak akkor segíthet, ha nem rendszeres „túlevő”, mert akkor elképzelhető, hogy már annyira kitágult a gyomra, hogy becsapja a jóllakottság-érzete. A magyar nők átlagos reggeli péksütemény-fogyasztása például duplája annak, amit a francia nők esznek reggelire! Első körben annyit tegyen, hogy leméri, amit eszik, majd összehasonlítja az alábbiakkal:

egy férfinak ebédre kb. 15 dkg főtt tészta az adagja, egy nőnek kb. 12 dkg
köretként a férfiaknak max. 15 dkg főtt rizs, vagy 20-25 dkg burgonya javasolt; míg a nőknek 10 dkg főtt rizs, vagy 18-20 dkg burgonya

Nem kötelező megenni, amit meghagynak a többiek…

Érthető, hogy senki sem szeret ételt kidobni. Bárkinek azonnal eszébe jutnak az afrikai éhezők, a hajléktalanok, vagy a háborús ínségidők. De sajnos rajtuk nem segít azzal, ha a kuka helyett a saját gyomrába önti a megmaradt ennivalót! Az éhezőkkel egyetemben gondoljon a saját egészségére is: az elhízás okozta keringési rendellenességekre, vizesedésre, és egyéb kockázatnövelő tényezőkre. Bár a legtöbb édesanya megeszi, amit meghagy a gyerek, és a családfőre hárul a nemes feladat, hogy elpusztítsa a néhány megmaradt szelet sütit a vendégek után, inkább gondolkodjanak előre: hosszú távon nem biztos, hogy megéri, mert ezzel a kis nassolással jelentős plusz kalóriákat vesz magához. Inkább fagyassza le a meglévő ételt, vigyen át belőle a szomszédnak, vagy szervezze meg, hogy eljuttatja egy hajléktalannak. Ha egyik sem opció, akkor vigasztalja a tudat: a szemeteskuka egészségére nem ártalmasak a plusz falatok…

A XXI. század népbetegsége: a gluténérzékenység

A gluténmentes diéta napjainkban nagyon divatosnak számít, de sokan tényleg küzdenek a cöliákia tüneteivel. Gyomorpanaszoktól elkezdve kiütésig, sokféle jelet küld a testünk, hogy mellőzni kell a gluténalapú ételek fogyasztását.

Az érzelmi evés hátterében álló okok

Az első lépés ahhoz, hogy elejét vegyük e rossz szokásnak, ha megpróbáljuk beazonosítani, mi váltotta ki belőlünk. Milyen szituációk, helyek vagy érzések vezettek ahhoz, hogy az evés kényelmével akarjunk javítani negatív állapotainkon.

Káliumban gazdag ételek

A kálium az emberi szervezet számára nagyon fontos ásványi anyag, melynek pótlásáról azonban viszonylag kevés szó esik a mindennapokban. A szükséges mennyiség bevitele csökkenti a vérnyomást, ezzel együtt a szívroham kockázatát, erősíti az izmokat, és segít a fáradtság legyőzésében is.

Vegetáriánus könnyű, nyári receptek

Sokan egészségügyi okokból válnak vegetáriánussá, mivel el akarják kerülni azokat a betegségeket, amiket a húsfogyasztásnak tulajdonítanak. Íme pár recept a menü tervezéséhez.

Az esti étkezésben rejlő praktikák

Egyesek szerint este vétek kalóriát juttatni szervezetünkbe, hiszen arra a mozgáshiány miatt nincs szükségünk, azt testünk nem fogja elégetni, hanem testzsírként raktározza el.